اخبار علمية

ماذا تعني لك” PBN “؟؟Private Blog Network

ماذا تعني  PBN ؟؟

الـ PBN اختصار لكلمة Private Blog Network .. يعني شبكة مدونات خاصة. مدونات بتعملها بنفسك بهدف واحد فقط.. هو انك تحط باك لينكات لموقعك الـ Money site. عشان يتصدر بسرعة.
وبما إن الـ PBN غالباً بتتكون من Expired domains with high metrics وباك لينك بروفايل عالي بالفعل وأوثرتي عالي. وتيجي انت تشغلها بمحتوى متعلق بمحتوى موقعك. وتبدأ بعدها تزرع فيها لينكات لموقعك.
وكمان كون المواقع دي متأسسة بشكل تظهر فيه أمام محركات البحث على انها مواقع مختلفة لأشخاص مختلفين. بالتالي جوجل بتشوف اللينكات دي على انك كسبتها. بشكل طبيعي و White Hat SEO. وبالتالي انت بتتصدر بكل سهولة.
لو فاكرين سلسلة الباك لينك اللي اتكلمنا فيها عن لينكات الـ PBN اللي معمولة صح بتتعامل على انها مواقع حقيقية لناس مختلفة. لو مقرأتش سلسلة الباك لينك تقدر تشوفها كاملة على صفحتي.
اذا، عشان نفهم الموضوع كويس، الـ PBN هي عبارة عن شبكة مدونات خاصة ، بيعملها صاحب الموقع اللي المنافسة في مجاله صعبة، وبيحط فيها محتوى متعلق بالمجال بتاعه. وبعدين بيبدأ يبني لنفسه باك لينكات.

هل الـ PBN بلاك هات أم جراي هات أم وايت هات؟؟

بما انك بتبني الشبكة دي بهدف انك تكسب باك لينكات، يبقى انت كدة شغال بلاك هات. بس البلاك هات نفسه نوعين. في بلاك هات سبام .. وفي بلاك هات اللي هو انت بتتلاعب بالنظام. وانت هنا بتتلاعب بالنظام. أو بتخدع النظام.
ملحوظة: “انا عارف اللي بيدور في راسك دلوقتي وانت بتقرأ الكلام ده. يا ريت متتسرعش في حكمك قبل ما تكمل قراءة البوست للآخر”.
ودي يمكن ناس تحسبها على انها مش حاجة كويسة انك تخدع النظام لأنك ممكن تظلم حد المفروض يتصدر عنك. بس لأن مجال الـ SEO عموما هو أصل المنافسة. فبلاش ندعى المثالية.
لأن لو هنقارن الكلام ده بأنك تدفع أكثر في الإعلان عشان يظهر قبل المنافس .. ولما تتجسس على المنافس عشان تعرف شغال ازاي عشان تشتغل أفضل منه … ولما تقلل سعرك عشان تاخد عميل من المنافس … الخ الخ الخ .. كل ده لو ممارسات لو قارناها بعملية بناء شبكة PBN … فأعتقد ده كله يندرج تحت بند “المنافسة” واللي تقدر تعمله اعمله. “والي تكسب به العب
به زي ما بيقولوا”
فبلاش ندعي المثالية. وخلينا عقلانين في الحكم شوية. واللي هيقول غير كدة انا بقولك من دلوقتي .. شوف مجال تاني عشان ده مش مجالك.
وحتى لو منافسيك بيخدعوا النظام زيك .. فده لا يزال يقع تحت مظلة الـ Black hat SEO. لكن الجانب المشرق في الموضوع .. أن جوجل مش بتشتغل في سكوتلاند يارد ولا بينها وبين ربنا عمار ومكشوف عنها الحجاب يعني!.
لذا، جوجل متقدرش تكتشف شبكات الـ PBN اللي متنفذه صح وحط ألف ألف خط وخط تحت كلمة متنفذة صح ومدارة بشكل صحيح وسليم.
بالتالي بتظهر اللينكات دي على أنها White hat وبتاخد قوة وثقة وبتخليك تتصدر فعلاً. بالتالي إجابة سؤالك هي ان الـ PBN بلاك هات لكن بتظهر وايت هات. 
Private Blog Network
Private Blog Network

 لما الـ PBN  تجعل المواقع تتصدر بسرعة وجميلة كدة .. ايه الخطر فيها؟ وليه هي خطر؟

الـ PBN ده يعتبر الـ Advanced فيما يتعلق بالـ Off-page. ولازم اللي بيعمل الشبكة يكون بروفيشنال جداً وفاهم هو بيعمل ايه. لأن أقل أقل غلطة ممكن تكلفك الشبكة بالكامل وممكن جزء منها وممكن الشبكة والـ Money site نفسه اللي انت بتنافس بيه.
وخطورة الـ PBN هنا هو ان الشبكة يتم اكتشافها من قبل جوجل. ووقتها موقعك هيتعاقب والشبكة كمان هتتعاقب وانت شخصياً كمالك للموقع هتتحط في البلاك ليست لجوجل واي موقع ليك فيما بعد مش هيشوف النور.
– ياااااه!!!  هو الموضوع ممكن يوصل أن اي موقع ليا فيما بعد! وكشخص كمان!
= أه، للأسف العقاب قوي من جوجل، خطأ مع خطأ جوجل بتبدأ تعرف ان انت شخص مش سوي والعلاقة بينكم أصبحت Toxic  ومرة واحدة تلاقي نفسك ممنوع من استخدام اي حاجة متعلقة بجوجل.
هو مش ده موضوعنا دلوقتي .. بس ايوة ممكن العقاب يوصل ليك انت كشخص ولأي موقع تعمله مستقبلاً. 

هي الـ PBN  هل نعملها ام لا 

= صيغة السؤال هنا غلط تماماً … المفروض تسألني أعملها ازاي وأديرها ازاي بشكل يخليها مستحيل كشفها من قبل جوجل وبدون ما اترك أي Foot-Print لجوجل ومحركات البحث؟ وازاي افضل محافظ عليها؟؟؟
وايه هي اصلا الـ Foot-Prints اللي جوجل ممكن تعرف من خلالها الشبكة بتاعتي؟
كدة بقى احنا ندخل في الجد …
قبل ما نبدأ … أحب أكرر نفس التحذير السابق اللي كتبته في الجزء الأول وفي البوست التحفيزي قبلها .. واللي رغم وجوده الا أن بعض من الأخوة الأفاضل اللي لهم خبرة وسنين في السيو، طلبوا مني تشديد التحذير عشان في ناس كتير هتتجاهل التحذير ده وهتروح تطبق بردو. وكلامهم سليم طبعاً وحصل بالفعل!!!. 
واللي اكتشفته بأمانة بعد البوست الأول، ان ناس كتير جداً استعجلت واللي راح اشترى لينكات من PBN وجاي يقولي بص كدة انا اشتريت ده وايه رأيك … واللي بيقولي ممكن تساعدني أعمل شبكة .. واللي جاي يقولي اديني الفوت برنت بس عشان انا نويت اعمل شبكة!!!
وواحد المنافسة عنده ضعيفة جدااااً ومش محتاج PBN، وجاي بيقولي لو سمحت شوف موقعي كدة وقولي انا محتاج أعمل شبكة من كم موقع عشان اتصدر!
الـ PBN أي نعم أسرع وسيلة لتصدر نتائج البحث .. وبنفس الوقت هو أسرع وسيلة للـ Penalty. والسلسلة دي زي ما وضحت قبل كدة للـ Advanced .. للناس اللي عندها خبرة في السيو.  فلو انت معندكش خبرة وما اشتغلتش في الـ PBN قبل كدة، من فضلك متجربش حاجة. عالأقل اصبر لما تشوف باقي السلسلة وتعرف انت محتاج ايه! ومحتاج لها اصلا أو لا”.  لأن الـ PBN الغلطة فيها بتزعل. وانا مش عايزك تزعل، انا عايزك تنجح.
كفاية جماجم كدة ولا ازود كمان شوية؟ 
اتكلمنا في الجزء الأول عن ايه هي الـ PBN وإيه هي فوائدها وأضرارها وعوامل الخطورة فيها … وهل هي White hat SEO ولا Gray ولا Black … انهاردة المفروض كنا هنتكلم عن عوامل الخطورة كلها بالتفصيل وتفاصيل الـ Foot Prints وكيفية تخطيه. وكيفية انشاء PBN بشكل سليم بدون أي نسبة خطأ.
لكن بعد اللي شفته والرسايل اللي وصلتني. أعتقد انا محتاج أوضح أكثر بعض الأمور .. هبدأ معاكم بسؤال .. لمين الـ PBN؟ لإيه؟ ولماذا؟؟؟
قبل ما نبدأ .. يشهد الله ان الكلام اللي هيتكتب هنا مفيش اي غرض تسويقي منه، عشان الناس اللي قالتها قبل كدة بهزار أو بجد. والهدف الأول والأخير والوحيد من سلسلة الـ PBN هو هدف تعليمي لا أكثر أو أقل
في يوم من الأيام كنت شغال في شركة تسويق أجنبية مع فريق أجنبي ومن ضمن الخدمات خدمة السيو .. جالي شخص عربي مقيم بالخارج قالي انا عندي موقع إنجلش شغال أفيليت لشركات الفوريكس باللغة الإنجليزية من ٤ سنين وعندي كلمات في الصفحة الأولى بس خسرتها بسبب المنافسة الشرسة.
بعد مراجعة مجاله والمنافسة والمنافسين وتحليلهم اكتشفنا ان المنافسين تقريباً مشطبين على كل مصادر الباك لينك وعندهم حرفياً لينكات من فوربس والتايمز وصانداي وكل المواقع التقيلة وعدد الباك لينكات فوق 350 الف باك لينك وعدد الـ Referring domains من الفين لغاية ٣ الاف وكسور.
انا شفت الكلام ده حسيت برهبة شوية وقلت احنا خسرنا العميل… ورحت قلتله كدة بالنص “الموضوع ده مهم بالنسبة لك؟ ممكن تفكر تغير المجال مثلاً وتشوف حاجة تانية؟ لأن المنافسة عندك مفيهاش مجال، وعشان تعرف تنافس هتحتاج ثروة”
ورد عليا وقتها بسكرين شوت لأرباحه لما كان متصدر ببعض الكلمات وليس كلها، وكانت ارباحه في المتوسط الـ ٣٢ – ٣٥ الف دولار. رجعت انا للفريق اللي شغال معاهم عشان نشوف حل للمنافسة دي. وطلعنا بحل اننا نعمل شبكة PBN من الف موقع زودناهم فيما بعد لـ ألفين موقع عشان نعلى على المنافسين من ناحية الـ Referring domains. وقبل ما تقول ألفين موقع كتير أو رقم مبالغ فيه. الراجل ده كنا مقترحين عليه اننا نعمل مجموعة مواقع Money sites منافسة. بحيث بدل ما ينافس بموقع واحد، ينافس بمجموعة مواقع
وفي خلال سنتين كنا خسرنا منهم ١٨٢ موقع فقط بسبب أخطاء من العميل ونتيجتها كان ١٨٢ موقع اتعاقبوا واتعملهم Deindex.
وكمان معتمدناش فقط على الشبكة، احنا كمان اشترينا باك لينكات من مواقع كبيرة جداً. عشان نغطي عامل الـ reffering domains.

الأستنتاج:

  • الـ PBN خيار اساسي في المنافسة الشرسة والصعبة. ومش اي حد محتاج PBN … فلازم قبل ما تفكر فيها تسأل نفسك كدة محتاجلها أو لا؟ وتعمل تحليل ROI – Return of investement، يعني العائد من الأستثمار.
  • الـ PBN لن تغنيك عن السيو التقليدي والباك لينك العادي. ولازم يكون عندك تنوع في مصادر الباك لينك.
  • الشبكة ممكن ترفع بيها أكثر من موقع مش موقع واحد فقط. وموضوع انك تبني منها باك لينك لموقع واحد فقط ده يعتبر footprint.
  • الغلطة في الـ PBN ممكن توصلك ان جوجل تعاقب بعض أو كل مواقع الشبكة وضيف عليهم ان موقعك في خطر. و ١٨٢ موقع كانت خسارتهم كبيرة على الراجل ولو مكناش لحقناه كان الموضوع هيكبر ويكبر والوضع كان هيكون كارثي.
  • انت بتجاهد وتعافر عشان تدير موقعك أو موقعين أو 3 حتى ومش حاطط في بالك الحذر وحاسب كل خطوة عشان ماشي صح .. ما بالك لما تدير شبكة PBN أياً كان عددها باسلوب معين وبحذر … وخصوصاً لما تكون مش خبير أو مش عارف. ده ممكن يوقعك في اخطاء. وأكبر شركات الـ SEO عموماً عاملين سيستم برمجي يديروا بيها الشبكة عشان يحافظوا عليها من الأخطاء البشرية. وده هنتكلم فيه فيما بعد بإذن الله.
  • متشتريش PBN من مواقع الفريلانسر .. ولا من شخص عادي.. لأن انت متضمنش بيديرها ازاي وبيتعامل معاها ازاي!!! وحصلت كتير وسمعت كتير في فترة من الفترات ان جوجل نفسها تبعت موظف من عندها يدخل يشتري لينكات من PBN من فايفر وياخدوا التقرير يتعقبوا كل روابط الشبكة ويعاقبوا كل المواقع اللي فيها بالـ de-index.
وفي الفترة دي كان فوربس نفسه بيبيع لينكات في فايفر بـ ٩٩٩ دولار للينك .. والخدمة دي اتقفلت بعدها. وأي بلاغ صغير لجوجل ان موقع فلان الفلاني بيبيع لينكات … بيخلي الموقع عرضة للـ Penalty.
فالمواقع اللي بتعرض بيع لينكات أو أصحابها بيحطوها في أماكن زي فايفر وخلافه أو تجمعات لبيع اللينكات زي شركات السيو اللي عاملة متجر للباك لينك والجيست بوست وبتعرض فيه المواقع بأسمائها ولينكاتها. الناس دي كلها معرضة للـ Penalty.
وشركات السيو الكبيرة عاملة شبكات كبيرة بتساعدها في تصدر مواقع عملائها .. والكلام ده محدش هيقولهولك ولا شركات السيو دي نفسها هتقوله أو تعلن عنه. ويعتبر ده الجزء اللي بيتقال عليه أنه “#أسرار_السيو” .. وبيخفوه عن العامة وأصحاب المواقع والعملاء.
وانا مش أحسن منهم ولا هدعي المثالية … انا عامل شبكات بردو وبدير شبكات PBN من سنين. واللي يعرفني كويس عارف الكلام ده. وأعتقد ان الناس القديمة في السيو هنا عندها شبكة PBN عالأقل ولو من ٥ مدونات فقط عالأقل.

الـ PBN – PRIVATE BLOG NETWORK لمين وليه؟

  • لشخص المنافسة عنده متوسطة فما فوق.
  • لشخص محتاج عدد كبير من الباك لينك.
  • لشخص محتاج يشتغل على عدد كبير من الكلمات المفتاحية.
  • لشخص عنده أكثر من موقع في مجالات متعلقة ببعض.
  • لشخص عنده أكثر من موقع في مجالات مختلفة وهيحتاج يعمل شبكة جينيرال.
  • لـشركة SEO عندها عملا كتير ومنافسات متعددة حسب عملائها ومجالات عملائها .. وفي الحالة دي الشركة دي محتاجة شبكات متخصصة وشبكات جينيرال. الخ.
  • لشخص عنده خبرة في إنشاء وإدارة الشبكة والحفاظ عليها. وده بيتطلب وقت وجهد كبير.
  • لشخص عايز يبيع لينكات نظيفة وبشكل نظيف. وعلى فكرة الـ PBN في عالم السيو بيسموه بيزنس المليون دولار
المصدر خبير سيو  Mohamed Fayek

iraqkhair

موقع مستقل يهتم بالشأن العراقي والعربي في جميع المجالات الاخبارية والاقتصادية والتقنية والعلمية والرياضية ويقدم للمتابع العربي وجبة كاملة.

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى

أنت تستخدم إضافة Adblock

يرجى اقاف اضافة حاجب الاعلانات لتتمكن من تصفح الموقع وشكرا جزيلا لكم